Den anden dag sad
jeg og var ved at gå ud af mit gode skind af irritation over hans manglende
respekt for mig og mine mange forgæves forsøg på nye læring. Jeg nået at tænke
at nu kan jeg ikke mere, jeg bliver nød til at have lærerindernes hjælp for at
få hans opmærksomhed og opbakning i det fælles projekt. To minutter efter
kommer lærerinden over og skriver ned på vietnamesisk to spørgsmål til mig. Jeg
går op til Ms. Phoung på kontoret og får det oversat:
Første spørgsmål
handler om at drengen jeg underviser er Gia Huy meget distraheret når hun
underviser ham og kan ikke holde fokus. Derefter spørger hun mig og jeg kan
hjælpe hende med hans problem?"
Det andet spørgsmål
handler om at to drenge, Ha Phan og The Nam, i det seneste stykke tid har været
meget aggressive. De slår de andre børn meget. Herefter spørge hun mig, hvad
grundet er til at de gør det.
Dette kom som to
meget direkte og uforventet spørgsmål
fra min lærerindes side. Hun spørger mig om hjælp til præcis det jeg ville have
hende til at hjælpe med. Ikke mange af lærerinderne på Sao Mai er uddannede,
men lærerinden Ms. Hang synes jeg er en af de rigtig dygtige. Hun formår at få
børnene med i mange af sine aktiviteter og er god til at få dem til at le og
smile. Dog har hun stadig den meget vietnamesiske form, hvor der er læring før
udvikling, og befalinger fra øverste ledelse kommer før situationen i praksis.
At hun spørger mig
på den måde viser at hun faktisk tager mig og min uddannelse meget seriøst og
at hun selv er vidende om at hun står overfor et problem som hun ikke selv har
ressourcer til at løse. Jeg ser det som en kæmpe tillidserklæring og forventning
til mig og mine evner. Dog er jeg bange for at hun forventer at jeg kan give et
præcist svar på hendes spørgsmål, men eftersom at alle individer er så
forskellige, findes den store bog med de rigtige svar ikke.
Hendes manglende
forståelse for dette viste sig tydeligt da jeg kom tilbage efter at have fået
det oversat - blot to minutter efter. Hun stod helt parat og klar til at læse
mit svar.
Jeg har nu tænkt mig
på bedste vis at svare på spørgsmålene og i den forbindelse forsøge at lære
Hang noget om pædagogik i praksis. Jeg vil formidle det gennem praksiseksempler
og direkte handleforslag så det er håndgribeligt og forståeligt for hende.
Det bliver en
udfordring at få dette til at lykkedes og jeg har derfor tænkt mig, hvis det er
muligt at gøre det til en proces hvor vi i fællesskab kan afhjælpe de
konflikter der opstår for børnene og sammen finde frem til hvordan vi bedst
udnytter børnenes egne interesser og dermed deres opmærksomhed i den
undervisning som nu engang skal foregå.
Det er fedt at få en
mulighed for at arbejde pædagogisk på den måde når det udspringer af
lærerindernes egen meget synlige interesse for at afhjælpe noget og lærer noget
nyt, i stedet for at lave noget fordi man blive bedt om det fra skole og
ledelses side. Det bliver mere jordnært og kommer til at (forhåbentligt) blive
implementeret der hvor det gavner og giver mening. Alt er situationsbestemt
lige såvel her som hjemme i Danmark.
godt gået, Signe
SvarSletHej Signe,
SvarSlethar prøvet fange dig til at være med på vores koloni, men kan nu se at du er i Hanoi. Skønt sted, og frustrerende, ikke?
Hilsen Fra Helena på Geelsgårdskolen
Hej Helena
SvarSletHvor er det dejligt at hører fra dig. Og øv, hvor ville jeg da super gerne med på koloni, men ja jeg befinder mig lige nu i min sidste praktik i Hanoi, hvor jeg arbejder på en skole for udviklingshæmmede, hvilket faktisk har været rigtig spændende i forhold til at have været på Geelsgård. Jeg er glad for at være her, men jeg savner godt nok de dejlige forhold, omgivelser og mennesker ude hos jer.
Håber ellers alt er vel, du må hilse derude :-)