søndag den 29. januar 2012

Living in Ha Noi

Så er vi endelig vel ankommet til Hanoi og har efterhånden været her i en uges tid. Der sker meget i den lille by, selvom de lokale har fejret Tet, som er det Vietnameisske nytår. Det vil sige at næsten alle butikker i området har været lukkede Dog har det ikke stoppet os for at tage ud og se på byen. Det er stoppede os de første par dage var at vi lige skulle vænne os til trafikken. Den første aften efter at have siddet et par timer på taget af huset med udsigt til en dejlig lille sø og et lille vejkryds, dristede vi os til at begive os en smule ud på gaden. Det resulterede i at vi krydsede vejen to gange og var ved at blive kørt ned to gange. Så det må siges at være 100 % i fejl.



Det vi efterhånden har lært er det vigtigste når man begår sig i trafikken er, ikke at stoppe eller sætte farten op, for så går det rigtig galt, da de andre billister ikke kan forudsige om de skal kører foran eller bagved ens retning over vejen.

Vi er 4 danske piger der har lejet et hus nær centrum af Hanoi, hvor vi kommer til at bo de næste 6 måneder. Husene i byen er meget smalle, men til gengæld i flere etager. Der skal jo være plads til så mange som muligt, på så lidt plads som muligt.
Vores hus er derfor omtrent 4 meter bredt, men til gengæld 3 etager højt. Vi har hvert et stort værelse og deler så køkken, opholdsstue og tag-teresse.





Dette er udsigten fra vores tagteresse. Herfra indtager vi morgenkaffen og kan passende holde øje med hvad der sker i vores lille del af byen. Da Hanoi er en by med meget meget trafik og larm, bruger de lokale alle parker og søer som små åndehuller i bybilledet. Derfor ser vi ofte folk går tur rund om søen, fiske, eller motionerer, hvilket vil sige at de går rundt om søen og svinger med armene imens. Men dejligt og underholdende er det.

hvad angår vejeret hernede, så er det jo vinter som derhjemme. Dog uden sne og frost, men bare mellem 10 og 17 grader. Det i i og for sig fint nok når man er ude, men når der er ikke er nogen isolering i husene, bliver man nød til også at være pakket ind i meget tøj indenfor for at holde varmen. Det er derfor dejligt at have taget sin vinterjakke med sig, trods man midt på dagen kan gå klædt som en af de tidlige forårsdag derhjemme :-) Om en lille måneds tid siges det at vinteren er forbi og det bliver lidt varmere, så det glæder vi os til. 

5 kommentarer:

  1. Hold da op en alligevel dejlige udsigt. Det ser virkelig hyggeligt ud! Hvornår kommer der billeder af huset????

    Lyder som forventet med den der trafik - jeg håber du har lært at gå i et moderat tempo, så alle kan læse dig i trafikken. Fik du brug for dine danske madvarer da i var ankommet, eller var der nogle steder der var åbent for indkøb af mad?

    Jeg kan hilse hjemme fra et ekstremt koldt Danmark (i forhold til da du tog afsted). Jeg er lige stået op, og blev virkelig forbavset da jeg så det er hvidt ude i gården (og sjovt nok kunne jeg høre børn i gården der bare synes det er for fedt!).
    Frosten bider i al synlig hud - og det er mega irriterende! Danmark er i EM håndbold finale (mod alle odds nærmest), og jeg skal se finale her kl. 17, med min mor og nogle af hendes venner.. se senarie havde jeg aldrig troet skulle ske!

    Nårh jamen.. reflektér og operalisér du bare viderer.. jeg læser med livets lyst!
    Knus fra Ida Sørensen!

    SvarSlet
  2. Flot udsigt alligevel. Jaaaa vi har fået en bunke sne der var værd at gå ud i :-) og så vandt vi i håndbold.... Den var sgu flot og sikker ;:) glæder mig til at høre mere nyt. Ella sender en snebold... Knus fra Signe NV

    SvarSlet
  3. Det ser sgu da pisse godt ud, Signe. Jeg glæder mig til at se billeder af jeres 3 meter brede hus, hihi...

    Mikkel og jeg havde en dejlig tur til Marokko (selv om jeg blev syg og havde det af HT i nogle dage) - det er vel nok et anderledes land med nogle anderledes mennesker.

    - Er Vietnameserne til at tale med? Og hvad er det for noget med stavningen - Viet Nam? Det vidste jeg ikke.

    Jeg glæder mig til at læse mere, Signe-pigen. Du er savnet.

    MØS fra Lærke

    SvarSlet
  4. Det ligner 1 class, men er det vist ikke. Trafikken bekymrer os lidt, men som du skriver et sted må man ikke bekymre sig om noget man "ikke kan forberede sig på", så vi er glade for, at du er så lærenem og at du hurtigt lærer at begå dig sikkert. Det bliver så spændende at følge dit ophold step by step. Med dine beskrivelser af dine oplevelser og betragtninger beriger du ikke blot dig selv, men også os her hjemme i Danmark. De igangsætter også refleksioner hos os, om den måde vi ser os selv og andre på. Det er super godt Signe. Vi arbejder videre på, om det kan lade sig gøre at besøge dig. Kh og knus fra Mor

    SvarSlet
  5. Som svar til jer alle:
    Da vi ankom, var der som bekendt Tet (Vietnamesisk nytår) og næsten alle butikker var lukket ned for at feste, så nej, det var ikke rigtig til at finde noget mad. Dog havde vores udlejer indkøbt, både nudler, vand, pælser, æg og diverse til at lave hotdogs og andet mad. Deriblandt "kage" til morgenmad..
    Dog var der resteaurenter inde i centrum som havde åbent, så vi fik også spist rigtig vietnamesisk mad.

    Tet, varede ikke blot fire dage som beregnet, men hele 9, dog er butikkerne begyndt at åbne på skift, så vi klarede os fint. Nu er alt ved at være åbent.
    Det var nu også meget rart at starte ud med at møde byen som lidt lukket, da vi har en teori om at også trafikken er blevet sat lidt i bero de dag. Men NU er rushhour tilbage...

    Jeg skal nok få taget nogle billeder af huset og lagt op i de nærmeste dage..

    og ja, der bliver ofte skrevet Viet Nam og Ha Noi istedet for Vietnam og HAnoi, Jeg tror at det er fordi alle andre ord er så korte at for at vietnameserne kan udtale det rigtig med tryk på vokaler osv. men jeg skal nok forhører mig rundt.

    og til sidst: mange tak for jeres kommentarer, det varmer sgu at vide at nogen interesserer sig for hvad man skriver, det gør blogoplevelsen meget bedre :-)

    SvarSlet